להביס את גולית: סזאר צ'אבס — ההתחלה

מדריך למארגן

מאת: פרד רוס

סזאר צ'אבס היה מנהיג פועלים ופעיל זכויות אדם אמריקאי ממוצא מקסיקני. צ'אבס פעל רבות לקידום הזכויות הפוליטיות, ההתארגנות הפוליטית וההצבעה של אמריקאים ממוצא היספני. במקביל עסק בארגון פועלי חקלאות, שרובם ממוצא היספני, מה שהביא במרוצת השנים להקמת איגוד פועלי החוות. צ'אבס נודע בשיטת מאבקו — מאבק לא־אלים אך עיקש ואסרטיבי, עם דגש על התארגנות, פעולה ישירה ושימוש ביחסי ציבור. פרד רוס, מארגן קהילתי ועובד סוציאלי, פגש את צ'אבס במהלך פעילות לקידום הצבעה בדרום קליפורניה. רוס החל להדריך אותו בתחום הארגון הקהילתי, שממנו צמחה גם פעילותו של צ'אבס בתחום ארגוני עובדים. בספר מתואר הניסיון המוצלח הראשון לארגן פועלי חווה באזור העיירה אוקסנרד בדרום קליפורניה, על רקע שיתופי פעולה בין מוסדות לבעלי חוות ואווירה של תחרות ועוינות בין פועלים מקומיים ממוצא מקסיקני למהגרי עבודה זמניים ממקסיקו.

להביס את גולית מציג דרמה אנושית ריאליסטית באופן מרתק ומדויק. ספר זה הוא שיעור באי־אלימות ותזכורת לכך שאדם אמיץ העומד בפני אי צדק יכול להגיע להישגים אדירים.
(הסנטור המנוח אדוארד מ. קנדי)

אני מקווה שהמודל האסטרטגי של צ'אבס, לצד ההבנה שלעתים מדובר בעבודה קשה וכאוטית ביותר, ישרתו היטב את עובדי הארגונים החברתיים בישראל, הפועלים למען חברה צודקת יותר.
(פרופ' גורדון לייפר, אוניברסיטת אורגון)

הדיאלוג המרתק בין צ'אבס לרוס הוא מדריך למארגן האיגוד מקצועי המתחיל, כמו גם מבט־על עבור המארגן הוותיק. להלכה ולמעשה, זהו ספר ההדרכה הראשון בעברית שנועד ללוות את תנועת האיגודים המקצועיים ההולכת וגדלה בישראל, ואת אלו שבחרו לפעול לחיזוקה.
(רפי קמחי, התכנית למנהיגות עובדים במכללה החברתית־כלכלית)